Saffranskaka

Prisbelönt saffranskaka från Sju sorters kakor. Tror att dom flesta har ett ex av denna boken liggandes någonstans där hemma, har ni inte den så köp den! Själv fick jag min av min mamma.. när man öppnar min bok står det:
Nu min lilla gumma du kan baka, hoppas att mamma ibland får smaka!




200 g smör
½ g saffran (1 pkt)
2 ägg
3 dl socker
1½ dl mjölk
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
(Florsocker om du vill garnera)

1. Sätt ugnen på 175°.
2. Smörj och bröa en slät, rund form med löstagbar kant, ca 24 cm i diameter.
3. Smält matfettet, låt svalna.
4. Stöt saffranet i en mortel, gärna med en sockerbit.
5. Vispa ägg och socker poröst. Tillsätt saffran, matfett och mjölk. Blanda mjöl och bakpulver och rör ner det i smeten.
6. Häll smeten i formen och grädda i nedre delen av ugnen ca 45 min.
7. Sikta ev över florsocker när kakan ska serveras.


(Fick googla fram en bild eftersom kakan var så försvinnande god att jag inte hann fota den)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0