Söndag

Helgen har bestått av en massa mys med familjen och har varit lugn som en filbunke. Söndag, idag går vi in i vecka 18 och så här står det om bebis:

Nu är bebisen drygt 14 centimeter lång från hjässa till rumpa och väger lite under 200 gram. Bröstkorgen rör på sig vid andning, men i själva verket fylls lungorna av fostervatten istället för luft.

fetal development at 18 weeks
En ultraljudsundersökning görs vanligtvis i andra trimestern (vanligtvis mellan 17 och 19 veckor) för att bedöma fostrets tillväxt och utveckling, titta efter möjliga problem, undersöka moderkakan och navelsträngen och bedöma om förlossningsdatumet är korrekt. Under denna undersökning kan du ofta se din bebis sparka, böja sig, sträcka på sig, rulla runt och till och med suga på tummen. Ta med din partner om det är möjligt och be om flera fotografier.

Om du väntar en flicka, så kan det vara intressant att veta att hennes vagina, livmoder och äggledare nu finns på plats. Om du väntar en pojke, så är de yttre könsorganen tydliga.


När man har varit på rutinultrat får man en grön lapp med sig hem (samanfattning) där det står lite olika grejer bland annat måtten dom tar på bebisen. Letade som en galning efter Robins lapp eftersom jag visste att den fanns här hemma någonstans.. när jag gav upp letandet drog darling fram en pärm som han hade varit duktig och satt in pappret i, det är ordning och reda med min karl! Givetvis var jag sugen på att jämföra måtten och det var en hel del som skilde. När ul gjordes med Robin var jag i vecka 17+0 och med bebis var jag 17+4.

Vikt:
Robin: 126g
Bebis: 172g

BPD- avståndet mellan tinningarna:
Robin: 38mm
Bebis: 40mm

AD- midjemått:
Robin: 36mm
Bebis: 41mm

FEMUR- lårbenslängd:
Robin: 23mm
Bebis: 25mm

Nu ska vi käka frulle, Robins rum ska möbleras och sen tar vi resten av dagen som den kommer. - Ha en underbar söndag!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0